Kapitel 6:
Hur allmänheten luras
Att göra reklam för psykofarmaka på TV har varit enormt framgångsrikt.
Enbart under de första tre åren sedan TV-annonsering blev tillåtet, har försäljningen skjutit i höjden med 250 %. Med inkomster som når rekordnivåer spenderar läkemedelsindustrin varje år 2,9 miljarder dollar enbart på reklam i TV. Gimmickar som t.ex. olika ”patientstödgrupper” och genomträngande utvärderingar bidrar till att utöka kundkretsen.
Idag spenderar läkemedelsföretag mer än 5,3 miljarder dollar om året på att marknadsföra receptbelagda läkemedel – nästan 9 gånger mer än för 10 år sedan.
Resultatet? Den globala försäljningen av psykofarmaka har stigit till 80 miljarder dollar om året.
Allt medan psykiatrikerna medvetet struntar i den omfattande mänskliga tragedi som de har skapat.
FAKTA: Enbart TeenScreen-programmet screenar för närvarande hundratusentals skolbarn i över 500 amerikanska skolor i 43 delstater, för psykiska störningar.